„Rozwój linii kolejowej nr 250”
Źródła finansowania:
- Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności,
- Środki własne
Numer umowy o dofinansowanie:
KPOD.09.07-IW.02-0001/24-00
Podmiot realizujący Projekt:
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.
Szacowana całkowita wartość Projektu:
94 471 033,35 PLN (w tym wydatki kwalifikowalne: 76 805 718,17 PLN,
wartość dofinansowania: 76 805 718,17 PLN).
Informacje o Projekcie:
Projekt został wybrany do dofinansowania w ramach zaproszenia do naboru nr KPOD.09.07-IW.02-002/23 dla:
- Funduszu Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności
- Programu Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
- Priorytetu Zielona, inteligentna mobilność - część grantowa
- Działania E2.1.1. Linie kolejowe
Ze względu na zakres i charakter inwestycji, Spółka występuje w Projekcie jako zarządca modernizowanej infrastruktury kolejowej.
Przedmiotowy Projekt dotyczy modernizacji istniejących elementów infrastruktury kolejowej, zlokalizowanych na linii nr 250 i zakłada realizację następujących zadań:
Zadanie 1
Wymiana samoczynnej, jednokierunkowej blokady liniowej przy linii kolejowej nr 250 na szlakach:
Gdańsk Oliwa - Sopot oraz stacja Gdańsk Oliwa (SRK),
Sopot - Gdynia Orłowo,
Gdańsk Wrzeszcz-Gdańsk Oliwa,
Gdynia Orłowo-Gdynia Główna.
Zadanie zakłada wykonanie robót, polegających na wymianie samoczynnej, jednokierunkowej blokady liniowej na komputerową, dwukierunkową blokadę trzystawną, umożliwiającą prowadzenie ruchu kolejowego po każdym torze szlakowym w obu kierunkach.
Dodatkowo na stacji Gdańsk Oliwa zadanie zakłada wykonanie robót w branży SRK, związanych z realizacją Zadania 2 w ramach Projektu.
Zadanie 2
Rozbudowa stacji Gdańsk Oliwa poprzez wybudowanie nowej głowicy rozjazdowej od strony stacji Sopot.
Zadanie obejmuje wbudowanie czterech rozjazdów zwyczajnych w celu utworzenia pełnego przejścia rozjazdowego na szlaku Gdańsk Oliwa – Sopot linii kolejowej nr 250.
Zadanie 3
Zadanie obejmujące 2 komponenty:
1. Modernizacja przystanku osobowego SKM Gdańsk Stocznia.
2. Modernizacja przystanku osobowego SKM Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski.
Prace dotyczą kompleksowej modernizacji przystanków wraz z dostosowaniem ich dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz niewidomych
i niedowidzących jak również konieczności ochrony pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Głównym celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności polskiej gospodarki i wzrost poziomu życia mieszkańców Pomorza poprzez zwiększenie konkurencyjności ekologicznego i efektywnego transportu kolejowego w Trójmieście.
Poza zdefiniowanym celem głównym, realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:
poprawa bezpieczeństwa pasażerów korzystających z transportu zbiorowego,
zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na warunki życia mieszkańców,
dostosowanie infrastruktury transportu zbiorowego do potrzeb pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się,
wzrost konkurencyjności oraz dostępności transportu zbiorowego,
stworzenie przyjaznej przestrzeni dla podróżnych korzystających z przystanków wraz z ochroną przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
Planowany termin zakończenia rzeczowej realizacji Projektu: sierpień 2026 r.
Zgłaszanie nieprawidłowości:
Uprzejmie informujemy o funkcjonowaniu mechanizmu umożliwiającego sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych. Nieprawidłowości należy zgłaszać poprzez stronę internetową lub pod wskazane adresy mailowe. Istnieje również możliwość dostarczenia zgłoszenia pocztą tradycyjną lub doręczenia osobistego.
Formularz internetowy dostępny na stronie: www.sygnalista.cupt.gov.pl
Dedykowane adresy e-mail: naduzycia@cupt.gov.pl lub sygnalisci@mi.gov.pl
Adres Ministerstwa: Ministerstwo Infrastruktury, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa, z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie naruszenia prawa – nie otwierać”
Adres CUPT: Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Plac Europejski 2, 00-844 Warszawa, z dopiskiem na kopercie: „Zgłoszenie nieprawidłowości”


